فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحا12
خلاصه مطالب :
مته ها :
مته ها از نظر جنس به دو نوع تقسیم می شود . مته های الماسه و مته های معمولی برای تیز کردن مته های الماسه از سنگ الماسه وبرای تیز کردن مته های معمولی از سنگ معمولی استفاده می شود و زاویه بین دو فاز مته حدوداً 120 درجه است . مته ها از نظر نوک به دوع تقسیم می شود . مته های دوپر و مته های سه پر .
مته های دوپر برای سوراخکاری و مته های 3 پر برای پخ زدن به کار می رود .
فرزها :
فرزها انواع مختلفی دارد که هر یک تحت زاویة خاصی تیز می شود به طور مثال فرزهای دستگاه بیست و یک سیلندر تحت زاویه پخ 45 و براده شکن 6 درجه و 8 درجه تیز می شود .
کارترها :
کارترها مانند فرزها تیز نمی شود و باید تعویض شود که لبه های برندة آنها الماسه است که چهارگوش و سه گوش هستند و بعد از تعویض الماسه ها باید ساعت شود .
برقوها :
تیز کردن برقوها توسط دستگاه سنگ مخصوص انجام می شود که بعد از تیز کردن باید ساعت شود .
برچ ها :
برچ به دو نوع گرد و تخت تقسیم می شود و برچ ها بر خلاف فرزها و مته ها هر روز تیز نمی شوند و بعد از چند ماه کارکرد تیز می شود و تلرانس آنها پایین هستند برچ های گرد برای تیز کردن آنها باید بین دو مرغک قرار بگیرد و برج های تخت برای تیز کردن آنها باید بر روی مگنت بسته شود .
نتایج حاصله :
تیز کردن ابزارهای براده برداری یکی از کارهای اساس در صنعت به شمار می رود و صرفه جویی اقتصادی در صنعت است و دقت بالای را با به هنگام کار داشته باشیم چون ممکن است صدمات جبران ناپذیر وارد کند .
دستگاه براده برداری باید مطابق با صنعت روز باشد . تا زمان انجام کار کاهش یابد .
فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات46
سیستم سوخت رسانی
در این سیستم بنزین با فشار 5 اتمسفر توسط پمپ بنزین به لوله انتقال فرستاده می شود و پس از عبور از فیلتر فشار قوی به سمت لوله توزیع سوخت حرکت می کند . برای کاهش دادن نوسانات فشار وتثبیت آن تا 3 اتمسفر ، یک رگو لاتور تنظیم فشار در انتهای لوله توزیع سوخت نصب می شود تا فشار اتمسفر به طور دائم در پشت انژکتورها آماده باشد . هر کدام از انژکتورها بر روی دهانه منیفولد ورودی هر سیلندر نصب شده است وهنگامی که سوپاپ هوا در سیکل مکش یا تنفس موتور باز می شود ، به مدت 3الی 6 میلی ثانیه یا هزارم ثانیه باز شده و سوخت را به داخل هوای ورودی سیلندر به صورت اسپری شده و پودر می باشد .
دلیل متغییر بودن مدت پاشش ،تغییراتی است که واحد کنترل الکترونیکی ECU Electronic control Unit) بر اساس اطلاعات در یافت شده از سنسورها ،در فرامین خود به انژکتورهااعمال می کند . وجود واحد کنترل الکترونیکی ( UCU ) به عنوان مرکز محاسبات و پردازش اطلاعات ودر نهایت صدور فرامین کاملا دقیق وبه موقع به عملگرها ، دقت سوخت رسانی را تا چندین برابر بیشتر از سیستم کاربراتوری بالا بوده است واز این رو می توان سیستم انژکتوری را از جهات مختلف دارای مزیت دانست :
فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحا37
مقدمه :
در این فصل ، ما نحوة توسعة یک سیستم خبره قانونمند زنجیر کردن رو به جلو را در نظر می گیریم . برای نمایش فرآیند ، ما یک مسئله کوچک را در تشخیص های اتومبیل در نظر می گیریم و مراحل اصلی را بازنگری می کنیم . هنگامی که این مثال را توسعه می دهیم ، یک رابط گرافیکی دینامیک حاوی اشیای گرافیکی است که به کاربر اجازه می دهد تا عملیات یک سیستم خبیره را مشاهده و کنترل کند . کلید طراحی رابط خوب و سازگاری می باشد . برای هر صفحه نمایش ، موضوع مشابهی باید در همان محل ها قرار داده شود .
تمرینات :
علت ترجیح روش زنجیر روبه جلو نسبت به روش زنجیر رو به عقاب را برای مسائلی که راه حل های احتمالی زیادی دارند ، شرح دهید چرا ردیابی حالت حل مسئله امری با ارزش است یک راهنمای رفع عیب مکانیک ماشین را تهیه کنید و قوانین را برای مسائل توسعه از قبیل سیستم احتراق ، سیستم سوخت رسانی و غیره یک سیستم زنجیر کردن به جلو را برای کمک به کاربر طراحی نمایید ترکیب بندی رایانه یک وظیفة طراحی است که معمولاً مؤلفه های گوناگون را در نظر می گیرد مثلاً انتخاب فرآیند ، انتخاب RAM ، انتخاب هارد درایو و غیره . یک سیستم زنجیر رو بجلو را برای انجام این کار ترکیب بندی ، طراحی کنید در مسئله اخیر ، تناقضاتی ممکن است در انتخاب مؤلفه ها رخ دهد . مثلاً یک انتخاب RAM که نیازهای مسئله را تامین می کند ممکن است با یک انتخاب پردازندة قبلی ، ناسازگار باشد . چگونه شمکا این تناقضات بالقوه را ذکر می نمایید . اشیای گرافیکی مختلفی را شرح دهید که بتواند در یک رابط بکار رود تا کاربر را با سیستم خبره آشنا نماید و شیوه های کنترل سیستم را نیز بیاموزد یک رابط گرافیکی را طراحی کنید که دربارة دما در واکنش هسته ای در یک نیروگاه ، سوال کنید . همچنین رابط باید حالت فعلی نیروگاه هسته ای را نمایش دهد ، مثلاً ، حالت عملیاتی ، فشار ، وضعیت های میله و غیره . نحوة پاسخ دهی دمای فراهم شده توسط کاربر می تواند بر روی شرح این پارامتر در پایگاه دانش ، تاثیر بگذارد .
برای بسیاری از مسائل تشخیصی ، مثلاً تعمیر اتومبیل ، تعمیر ساعت و غیره ، کتابچه راهنماهایی وجود دارند که می توانند به رفع عیب کردن مئله کمک نمایند . اگر صنایع کتابچه های رفع عیب را برای کمک به تکنسین ها در ترمیم تجهیزات شان کمک می نماید . این کتابچه ها ،ؤ یک سری آزمایشات گام به گام را برای جدا کردن مسئله ، ارائه نمایند . اگرچه این کتنابچه ها ، منبع با ارزش ای از اطلاعات ارائه می کنند ، ولی آنها دارای کمبودهایی نیز می باشند . اولاً ، کتابچه راهنما باید فوراً فراهم باشد . این امری مهم است . بویژه اگر ترمیم (تعمیر) باید با سرعت انجالم شود ، مانند یک کارخانه که ماشین آلات می تواند پرهزینه باشد . متاسفانه ، اغلب سازمان ها اگرچه صدها کتابچة راهنمای تعمیر را نگهداری می کنند ، کار دشوار تعمیر را بدرستی انجام نمیدهند . ثانیاً راهنما باید در دسترس باشد . اکثر راهنماها از خواننده میخواهند تا آزمایش ای را انجام دهند و سپس او را به بخش های دیگری از راهنما بر اساس نتایجازمایش ارجاع می دهند . این امر می تواند کاری خسته کننده برای خواننده باشد که در جستجو موضوع صحیح است . ثانیاً ، کسی باید کتابچة راهنما را حفظ کند . وقتی اطلاعات جدید فراهم می شود ، باید به کتابچه راهنما اضافه گردد . ویرایش یک کتابچه راهنمای موجود ممکن است به ابهام کاربرد آن بیافزاد . اغلب یک کتابچه راهنمای کاملاً جدید باید تولید شود .
فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحا4
آشنایی با فرآیندهای ماشین کاری غیر مرسوم ( مقدمه )
فرآیندهای الکتروشیمیایی – فرآیند ماشین کاری الکتروشیمیایی
فرآیند مته کاری الکتروشیمیایی
فرآیند سنگ زنی الکتروشیمیایی
فرآیندهای حرارتی – فرآیند ماشین کاری با تخلیه الکتریکی
فرآیند ماشین کاری با پرتو لیزری
آن دسته از فرآیندهای تولید که با تشکیل تراشه در اثر برش– فشار روی قطعه همراه هستند، اثرات نامطلوب و محدودیت های ماهوی دارند. با اینکه غالباً تشکیل تراشه لازم است، لیکن فرآیندی پرهزینه ودشوار می باشد. مقادیر زیادی انرژی صرف تولید محصول ناخواسته ای به نام تراشه می شود و انرژی وسرمایه بیشتری برای جابجایی، ازبین بردن یا احیای مجدد این تراشه ها مورد نیاز است. مقادیر ناخواسته ای گرما و نیرو تولید می شود که مسائل اعوجاج و ترک های سطحی قطعه را به دنبال دارد. نیروهای برشی موجب اشکالاتی در نگهداشتن قطعه کار شده وبرخی اوقات موجب اعوجاج آن می شوند و بالاخره محدودیت های مشخصی دررابطه با ظرافت قطعه تراشیدنی مطرح می شود. بخاطرچنین محدودیتهای مشخص کننده ای، جای تعجب نیست که در سال های اخیر نیروی فکری و پژوهشی فراوانی صرف بوجود آمدن و پیشرفت فرآیندهایی برای جایگزینی فرآیندهای ماشین کاری متداول شده است. فرآیندهای تولید غیرمرسوم (NTM ) نمونه ای از خانواده فرآیندهای متنوع تولید هستند که اساساً غیر مکانیکی بوده، هیچ گونه تراشه یا نقش روی سطح بوجود نمی آورند و غالباً در برگیرنده اشکال جدیدی از انرژی هستند.
فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحا36
سنگزنی
متداولیرین فرآینده ماشینکاری سایشی سنگزنی است. دراین فرآیند دانههای ساینده به شکل یک چرخ به یکدیگر چسبانیده شدهاند. عملکرد یک چرخ سمباده بشدت تابع ماده چسباننده و همچنین آرایش فضایی دانههای سایند (موسوم به ساختار) آن است.
ساختار چرخ سمباده- چگونگی قرار گرفتن ذرات ساینده نسبت به یکدیگر ساختار نامیده میشود. اگر دانهها خیلی نزدیک هم باشند"فشرده" و اگر دور از یکدیگر باشند "باز" نامیده میشوند. چرخهای سمبادهای که دارای ساختار باز هستند حفرههای تراشة بزرگتر ولی در عوض لبه های برندة کمتر در واحد سطح دارند. (شکل7-27)
در سنگزنی تراشههاکوچکند، ولی اصول مکانیزم تشکیل آنها همان فشردن و برش است که در فصل 21 برای تراشکاری معمولی فلزات مورد بحث قرار گرفت. در شکل(8-27) تراشههای فولادی حاصل از فرآیند سنگزنی با بزرگ نمایی زیاد نشان داده شده است. دراین تراشهها همان ویژگیها پیشانی برش و ساختار لایهای تراشههای دیگر فرآیندهای ماشینکاری دیده میشود غالباُ تراشهها آنقدر انرژی حرارتی دارند که میسوزند و یا در هوا ذوب میشوند. اگر در حین سنگزنی از سیال تراشکاری استفاده نشود، تراشه های سوزان بصورت جرقه مشاهده میشوند. در حالیکه در سنگزنی سرعت تراش بالاست، مقادیر تغذیه و عمق تراش کوچکند و در نتیجه اعداد توان مصرفی ویژه بسیار بالاست. از آنجا که عمل تراشیدن نسبت به خراشیدن یا ساییدن قطعاکارآیی بیشتری دارد. شکستن دانهها و بیرون آمدن آنها از داخل چسب پدیدهای طبیعی در جهت تیز نگه داشتن دانههاست. باکند شدن دانهها نیروی تراش بیشتر میشود و تمایل دانهها برای شکستن یا خارج شدن چسباننده افزایش می یابد.کنده شدن دانهها با تغییر چسب موسوم به درجه کنترل میشود.
بنابراین درجه به معنی این است که دانههابا چه قدرتی در چرخ نگه داشته میشوند. در واقع، درجه به دو عامل زیر بستگی دارد: 1-استحکام ماده چسباننده 2-مقدار ماده چسباننده به عنوان عامل اتصال دانهها. عامل دوم در شکل (9-27) نشان داده شده است. معمولاً چرخهای سمباده متخلخل هستند و دانهها ساینده با ایستگاههایی از مادة چسباننده در کنار هم نگه داشته میشوند. اگر در یک چرخ سمباده سطح مقطع ایستگاها بزرگتر باشد نیروی لازم برای شکستن دانه و آزاد کردن آن نسبت به نوعی که دارای ایستگاههای کوچکتر است، بیشتر خواهد بود. اگر نیروی کمیبرای کندن دانهها مورد نیاز باشد، آنرا نرم مینامند. معمولاً چرخها را در یکی از دو طبقه نرم یا سخت طبقه بندی میکنند و معیار آن استحکام کلی چرخ حاصل از استحکام چسب و نحوة توزیع آن در بین دانهها است.
جهت دانلود کلیک کنید